10.12.18

Жозе Сарамаґо "Мандрівка слона"/José Saramago - A Viagem do Elefante


Я вже обурювалася у ФБ з приводу того, що український видавець "Мандрівки слона" Жозе Сарамаґо вирішив "виправити граматику" й розділив текст на речення та абзаци, розставив розділові знаки, виділив репліки героїв і зіпсував оригінальну стилістику автора, без якої його книги відчутно програють (на жаль, пересвідчилася в цьому на практиці). Програє й сприйняття історії, бо, скажімо, там, де я виділила три репліки, перекладачка прочитала текст як монолог, котрий виголосив лише один персонаж. І таких прикладів на початку книги було доста, я навіть спромоглася відкопати в мережі текст роману португальською, аби не нарікати даремне))) Тож не дивуйтеся з того, що цитую Сарамаґо російською (цитати можна знайти в моїх ФБ, Інстангарм і Телеграмі).

Що ж то самого роману, то... Навіть не знаю, що  нового сказати, бо на сторінках цього блогу проспівала вже достатньо дифірамбів улюбленому письменникові, тож боюся повторитися. Однак постараюся)))

Історія має під собою історичне підґрунтя. Якось випадково Сарамаґо побачив у одній із віденських кав'ярень фігурки, які символізували шлях, котрим півтисячі років тому перший на території Австрії слон ішов сюди з Португалії. Історія зацікавила письменника й... ожила під його пером. Ожив і сам слон Соломон, якого потім перейменували на Сулеймана, і його погонич Субхро, котрий з легкої руки нового власника екзотичної тварини став Фріцем, і португальські король та королева разом із австрійським ерцгерцогом. Ожили вояки й селяни, містяни й священики, повернулися на свої місця русла річок і гірські ущелини, емоції й почуття людей, котрі вперше тачили слона... Автор зробив те, що і його герой у романі "Історія облоги Лісабона": вигадав історію, котра стала реальністю, бо як воно було насправді, вже ніхто не розповість.

Намагатися пояснити все, що мав на увазі автор, — невдячна справа, адже кожен читач по-своєму сприймає не лише текст, а й приховані в плетиві слів сенси. Наприклад, "диво", підлаштоване священиком однієї з церков, і справжнє диво порятунку слоном дитини викличуть різні трактування цієї метафори. Історія про корову, котра захищала своє телятко від вовків і перестала бути покірною, — це ціла притча, варта окремої книги. Згадка про дива Ісуса, які існували лише у вигляді його обіцянок. Розмірковування про природу успіху й забуття. Роль натовпу у впливі на історичні події і ще багато важливих речей. І багато глибоких думок-цитат, найважливішою з яких для мене (і не лише) на сьогодні є вислів: "Якби кожен робив, що міг, світ, без сумніву, був би набагато ліпшим".

Переклад С. Щиголєвої, вид. "Фоліо", 2015

1 коментар:

  1. Мені було боляче й розбите серце, коли сім місяців тому між мною та моїм чоловіком у моєму шлюбі сталася дуже велика проблема. настільки жахливий, що подав справу до суду на розлучення. він сказав, що більше ніколи не хоче залишатися зі мною і що більше не любить мене. Тож він зібрав речі з дому і змусив мене та моїх дітей пережити сильний біль. Я намагався всіма можливими способами повернути його, після довгих прохань, але безрезультатно. І він підтвердив, що прийняв рішення і більше ніколи не хоче мене бачити. Тож одного вечора, повертаючись з роботи, я зустрів свого старого друга, який шукав мого чоловіка. Тож я йому все пояснила, і він сказав мені, що єдиний спосіб повернути свого чоловіка — це відвідати чародійця, бо він справді це теж зробив. Тому я ніколи не вірив у магію, але мені нічого не залишалося, як слідувати його пораді. Потім він дав мені адресу електронної пошти заклинателя, якого він відвідав. dralaba3000@gmail.com. Наступного ранку я надіслала електронного листа на адресу, яку він мені дав, і заклинатель запевнив мене, що я поверну свого чоловіка протягом наступних двох днів. Яке дивовижне твердження!! Я ніколи в це не повірив, тому він поговорив зі мною і сказав мені все, що я мав зробити. Потім я роблю їх без збільшення, тому наступні два дні, на диво, мій чоловік, який не дзвонив мені протягом останніх 7 місяців, дзвонив мені, щоб повідомити, що він повертається. Так дивно !! Тож він повернувся того ж дня, з великою любов’ю та радістю, і вибачився за свою помилку та біль, який він завдав мені та моїм дітям. Тоді з того дня наш зв’язок став міцнішим, ніж раніше, за допомогою чудового заклинателя. Тому я пораджу, якщо у вас виникнуть проблеми, зв’яжіться з доктором алаба на електронну адресу: dralaba3000@gmail.com або зв’яжіться з ним у WhatsApp та Viber за цим номером: +1(425) 477-2744.......

    ВідповістиВидалити